Svar: Erstatning - 4 mdr.
9. februar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Karina og Frederik
Det er dejligt at det er lykkes for jer at få jeres datter til at acceptere flasken :)
Indtil børn bliver 4 måneder gamle, så vil de normalt indtage ca. 1/6 af deres vægt i døgnet. Det betyder at hvis barnet vejer 6000 gram, så vil barnet drikke ca. 1000 ml mælk i døgnet ofte fordelt på 6-8 måltider. Det svarer til at barnet drikker mellem 125-170 ml til hvert måltid.
Selvom jeres datter er 4 måneder nu, så passer denne mængde sandsynligvis meget godt stadig væk. Og da hun starter med at få mælk hos dig og slutter med at få flaske, så lyder det umiddelbart fint, hvis hun kan drikke ca. 100 ml af flasken.
Det er udmærket her i starten ikke at fylde mere i flasken, da hun risikerer at overspise og få ondt i maven, men på sigt, må I naturligvis gerne give hende mere, hvis hun virker til at have behov, hvis hun virker yderligere sulten. I skal prøve at lægge mærke til, hvordan hun reagerer, når hun har spist. Hvis hun falder tydeligt til ro og virker mæt og tilfreds, så er det fint. Hvis hun søger og viser behov for at ville have mere, så prøv at give hende 50 ml ekstra for at se om det så mætter hende tilstrækkeligt.
Hun vil sandsynligvis blive frustreret, hvis I tager flasken fra hende og hun må gerne spise 100 ml på en gang. Hun har jo fået en pause mellem brystet og flasken og skal også have lov til at spise færdig. Mange børn vil spise hurtigt og effektivt og vil så slå en god stor bøvs bagefter og trives med dette.
Andre børn trives dog godt med at få en pause undervejs, så de der kan komme af med lidt af luften og derefter er de så klar til at spise lidt igen. I er her nødt til at forsøge jer frem for at finde ud af, hvad der kan passe jeres datter bedst. Det har også noget at sige, hvor meget mælk hun får af gangen - de 100 ml må hun gerne spise uden pause, det lyder som om at hun helst vil det :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske